A világ az új Bond film lázában ég. Minden apró hír
szenzáció. De vannak olyanok, amelyek továbbgondolásra is érdemesek. Tegnap egy
ilyenre bukkantam: Bond a múzeumban. Megosztom.
Egy tegnapi MTI hírben olvastam, hogy a bécsi Madame
Tussaud panoptikum új alkotással készült a 23. Bond film, a Skyfall ausztriai bemutatójára: a
viaszbábú Daniel Craig angol színészt ábrázolja James Bondként. A bábun az
elmaradhatatlan fekete szmoking, csokornyakkendő és fehér ing látható. Arabella
Kruschinski, a bécsi viaszbábu-múzeum igazgatónője nyilatkozata szerint az
ábrázolás A Quantum csendje című,
2008-as Bond-mozi alapján készült, ugyanis annak egyes jeleneteit Ausztriában, a
vorarlbergi Bregenzben és Feldkirchben forgatták. De nem ez az első Bond-figura,
ami a panoptikumba került: a bécsin kívül a világon öt másik
Tussaud-panoptikumban (Londonban, Hollywoodban, Amszterdamban, Las Vegasban és
New Yorkban) is ki van állítva Daniel Craig viaszosan csillogó mása.
De mi közünk nekünk ehhez az egészhez? Bevalljuk, vagy nem, jártunk már viasz-múzeumban, vagy nem, szeretjük vagy nem, egy dolgot semmiképp nem feledhetünk: ez nemcsak egy ócska kis másolatgyűjtemény, rengeteg látogatót vonz, sokakból vált ki érdeklődést, csodálatot, vagy akár felháborodást. Ez utóbbira talán a legemlékezetesebb példa, amikor a berlini Tussaud-múzeumban 2008-ban egy látogató egyszerűen lefejezte Hitler élethű figuráját már az első nap: az ellen tiltakozott (hangsúlyozták a híradások), hogy a náci vezér szobra Berlinben a kiállításra került. És ez sem egyedi eset, hiszen a londoni viasz-múzeumban 1993 óta kiállított náci vezér szobrát már több alkalommal érte atrocitás. A miért? egyfelől nagyon egyszerűen is megválaszolható: a „rongálók” helytelenítik, hogy egy intézmény szobrot állít egy tömeggyilkosnak . Ezzel jóérzésű emberként könnyen egyetérthetünk. De van erre bonyolultabb válasz is, ami távolabbra tekint: a panteonisztikus eszme 18. századi átalakulásáig és popularizálódásáig.
Az antik panteon
A panteon (pantheion)
mint építészeti és képzőművészeti struktúra az antik hagyományokban gyökerezik:
eredetileg a tizenkét olimposzi isten szobrának méltó elhelyezésére épített
fedett, oszlopos csarnokot jelölte, majd uralkodók, hadvezérek, hőstetteket
végrehajtó, nagy gondolatokat megfogalmazó emberek szobrainak és hamvainak
elhelyezését szolgálta. Kultuszhelyként, síremlékként és emlékhelyként is
működött. A panteonban tartott ünnepek és megemlékezések egybekapcsolták a
tisztelet, az emlékezés, a mítosz/vallás és a rítus fogalmait és gyakorlatát.
De a panteon a bemutatás, a display alternatív formája is: amelyben a hősökről készült
művészileg megformált alkotások mellett nagy üres terek állnak rendelkezésre az
ünnepek és a rítusok lebonyolítására, a hely kollektív használatára. A helyek és az
emlékezés összekapcsolása Pierre Nora francia történész alaptézise. A helyet,
ahol az emlékezés megtörténik, ahol az emlékezet alakot ölt, lieu de mémoire (emlékhely) fogalommal
írja le. Az emlékezetnek és emlékeztetésnek erős helyhez kötődése modern
jelenség: a modern világban az emlékezet-hagyomány már nem magától értetődően
elérhető, hanem szükséges megteremteni működéséhez azt a történelmi környezetet
(milieux d’histoire), ami mozgásba
lendíti.
Képlékenyebb forma
De ugorjunk egy nagyot időben! A 18. századtól
egyre erősödő európai nemzeti identitások új formát teremtettek: a nemzeti
hősök panteonját. Például a londoni Szent Pál Katedrális és a Westminster
Apátság, az angol mintára létrehozott francia Emlékművek Múzeuma már modern
formában kapcsolták egybe a kollektív kulturális emlékezetet az építészeti és
művészi struktúrákkal. A 18-19. századi panteonisztikus tereket a nemzeti ősök
és hősök szobrainak, képeinek, hamvainak és emléktábláinak elhelyezésére hozták
létre Európa szerte. A nemzeti panteon a nemzeti történelem új politikai
projektje lett, amely antik hagyományokon alapult, mégis nemzeti karakterén
keresztül elsősorban a patriotizmus kifejezését szolgálta, építészeti,
szobrászati és festészeti eszközök alkalmazásával. Viszont a 18-19. század
fordulóján a panteonizáció és a nemzeti hősök kultusza más irányba is elindult:
popularizálódott, a hősök és példaképek „képlékenyebb” formájának
megvalósításával.
Erre példa Marie Tussaud (1761-1850) ötlete alapján
létrehozott viasz-múzeum: amely ugyanabban a társadalmi és politikai mezőben jött
létre Londonban, mint a nemzeti hősök (uralkodók, tudósok) kultusza, mégis
egészen más hatással bírt. Madame Tussaud létrehozta a viasz-múzeumot, amelyet
az angol történelem élethű figuráival népesített be, majd a kiállítást
megnyitotta a széles látogatóközönség számára. Történelmi attrakcióját soha nem
nevezte panteonnak, helyette a Grand European Cabinet of Figures és a
Collection of Distinguished Characters körülíró megjelöléseket alkalmazta.
Viszont az alkotások és az elrendezés panteonisztikus karaktere már a korabeli
sajtónak is szemet szúrt: a The Times 1841. május 11-i beszámolójában Walhalla
templomához hasonlítja Madame Tussaud múzeumát.
Az elemző tekintet számára egyértelmű: Madame Tussaud
kollekciója a nemzeti panteon modern, a korszak fogyasztói igényeit kiszolgáló
alternatívája. A kiállítótérbe állított, kosztümbe öltöztetett modern
viasz-szobrok gyorsan népszerűvé váltak, mára pedig a nemzeti karakter mellett
a posztmodern celebkultúra ikonjai is szerepelnek benne.
Bond Londonban otthon van
Londonban a nemzeti panteonépítés egyszerre több
szinten is megvalósult: a Szent Pál Katedrális, a Westminster Apátság, a ma is
önálló gyűjteményként működő Nemzeti Portré Galéria mellett Madame Tussaud
viasz-múzeuma is helyet talált magának a nyilvánosságban, hogy együtt fejezzék
ki a 18-19. századra megerősödő és intézményesült nemzeti/hősi identitást –
annak elit és populáris változatát.
A viasz megmunkálásával olyan élethű figurák
jelentek meg, amelyek a reprezentációba új elemet emeltek: az illúziókeltést. A
viasz képlékenysége a figurák könnyű elkészítését tette lehetővé (például a
márványhoz képest), ami a kész mű szimbolikus jelentéséből automatikusan
kikapcsolta a nemes anyagból is áramló hatalmat és az erőt. Az ismert hősök
viasz szobrai Madame Tussaud populáris panteonjában szinte életre keltek, a
prezentáció pedig már nemcsak a tiszteletre és a tekintélyre, hanem a minél
pontosabb replikára és az illúzióteremtésre épült. Így már az is jobban
érthető, hogy hol az indulat és az atrocitás helye a történetben. És persze: a
rajongásé.
Daniel
Craig immár nemcsak három Bond-moziban, és hat Tussaud-múzeumban is látható, a
megszólalásig hasonló, élethű formában. Most, hogy a Skyfallban elbúcsúztunk M-től, kíváncsian várjuk a folytatást.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése