„- Igen ritka, hogy a hagyományos múzeumok aktuális problémákkal foglalkoznak.
- Elég nehéz is volna összegyűjteni ehhez a bemutatható tárgyakat, hiszen egyforma tömegfogyasztási cikkek vesznek körül minket.
- Márpedig egészen egyszerűen be kell szerezni ezeket a tárgyakat a boltokból, hogy aztán majd összefüggéseikbe helyezhessük őket, elmondhassuk a történetüket. És mi ezt csináljuk is a genfi múzeumban. Előtte egyáltalán nem is voltak ilyen tárgyaink, hiszen az Európán kívüli kultúrák tartoztak a gyűjtőkörünkbe. Szóval egyszerűen bevásároltunk az üzletekben. (…) Mindenfélét: nyakkendőket, műanyag csirkéket, mindenféle szerkentyűt, szexuális segédeszközöket. Az első ilyen kiállítást követően még kidobtuk ezeket a dolgokat, mondván, hogy a múzeumba azért nem valók. Négy év után döbbentünk csak rá, hogy mit teszünk. És azóta minden ilyen tárgyat, amely bekerül a múzeumba, egyformán dolgozunk fel: fotó, számozás, leírás. A munkatársak kezdetben azt gondolták, hogy megbolondultunk. Persze nem őrizhettünk meg mindent, de ha tematikus kiállításokat szervezünk, ezeken a mai tárgyakat is szerepeltetni kell. Szerintem ez a helyes muzeológusi hozzáállás. Diskurzust teremteni a tárgyakról, bármilyenek is, szépek vagy kevésbé szépek, hatásosak vagy értéktelenek – az a fontos, hogy a közönség megértse a bennük rejlő történetet.”
A rövid részlet Jacques Hainard etnológussal, a Genfi Néprajzi Múzeum igazgatójával készült beszélgetésből való (Mi mondjuk meg, mi a szép, Magyar Narancs, 2008. október 2. 42-43. A beszélgetést Kovácsy Tibor készítette). Az első olvasásra anekdotikusnak tetsző történet több olyan tartalmi sűrűsödési pontot is tartalmaz, amin magam is folyamatosan gondolkodom. Ezeket most kiemelem a szövegből, és újra felsorolom:
(1) ritka, hogy a múzeumok aktuális problémákkal foglalkoznak;
(2) ma már lehetséges, sőt, szükséges, hogy egy kiállításhoz boltban vásárolt tárgyakat is használjunk, és ezeket a gyűjteménybe is beillesszük;
(3) a múzeumba került tárgyakat egyformán kell feldolgozni, akármilyen korra vonatkoznak;
(4) a ma muzeológusa számára a legfontosabb feladat, hogy diskurzust teremtsen a tárgyakról, és ebben a munkában a kiállítás fontos és hasznos múzeumi műfaj;
(5) a kortárs kultúra múzeumi feldolgozása során a kollégák eleinte bolondnak nézik az embert.
Ha ezeket az összefüggéseket távolítom a konkrét idézettől, tágabb módszertani szintre emelem, akkor legszívesebben így foglalnám össze: a kortárs tárgykultúra múzeumi feldolgozása komplex tanulási folyamat; olyan társadalomtudományi kutatás, amelynek kiindulópontját a közvetlen társadalmi és kulturális környezet adja, a feldolgozás reflektál az intézmény gyűjteményi rendszerére, és hatással van a múzeum nyilvános műfajaira, és ezt a diskurzust szakmai szempontokat szem előtt tartó, konstruktív párbeszéd keretezi. Azt hiszem, legszívesebben ezt tekinteném ideális állapotnak.
A mai magyarországi múzeumi praxisban leginkább az látszik, hogy azokban az intézmények foglalkoznak a kortárs hétköznapi tárgykultúra múzeumi feldolgozásával, ahol vannak olyan kutatók, akiket ez személy szerint is érdekel. A másik, ami ugyancsak könnyen észrevehető, hogy ezek a munkák leginkább kiállításokhoz, és kevésbé átfogó gyűjteményfejlesztésekhez kapcsolódnak. Nem tudom megválaszolni a kérdést, hogy ez a két stratégia hosszú távon erősíti-e vagy gyengíti-e egymást, hogy a kiállítási kontextusból indítás túllép-e a katalizátor szerepen, mégis ezen szférák összeépítését roppant fontos múzeumi vállalkozásnak tartom. Abban is biztos vagyok, hogy lehetetlen a körülöttünk levő itt és most totális muzealizálása – és azon is erősen elgondolkodnék, hogy ezzel valóban többet tudnánk-e arról a társadalomról, amelyben élünk. Azt viszont támogatom – sőt, a magam módján űzöm is – hogy a kutatások módszertani hátterét jobban megtámasszuk, tapasztalatainkat folyamatosan publikáljuk. Ez teheti lehetővé, hogy a múzeumon belül a kortárs és a történeti tárgykollekciók szervesen kapcsolódjanak egymáshoz, és ez akadályozza meg, hogy a kortárs tárgyak a gyűjtemények marginális részeivé váljanak.
(A képek Lukács Gabriella által készített lakásberendezési tárgyak – lámpa és puff – kinagyított részletei. A használati tárgyak eldobható, efemer cuccokból készültek a Néprajzi Múzeum műanyag című kiállításához. A puff a kiállítás után a múzeum gyűjteményébe került. Hurrá!)
7 megjegyzés:
Hát ezen jót mosolyogtam. Láttam magam előtt, ahogy a többiek döbbenten figyelik, miket cipelnek be a kollégák a múzeumba...
Ez érdekes kezdeményezés, én valahogy nem tudnám elképzelni, hogy pl. T.bányán ilyen legyen egy múzeumban. Tulajdonképpen az is elég, ha kimegyek a piacra...
már kezdik megszokni, meg amit a minszitérium is támogat, azon mindig elgondolkodnak :))
igen, a piacon is láthatsz ilyet, csak a múzeumban mi próbáljuk ezen keresztül szétszedni és megérteni a világot. és nagyon-nagyon jó terep, rengeteg tanulsággal, elhiheted.
nemsokára nyílik egy gyerekjátékokból készített kiállítás nálunk (Néprajzi Múzeum), és abban a nagyon sok kortárs játék van, amit maguk a gyerekek hoznak be a kiállításhoz, történettel, használttal, hétköznapi élettel. majd teszek fel róla ajánlót! április végéig lesz, hátha erre jársz :)
Elhiszem... :)
Jó! Ez jó dolognak ígérkezik. Áprilisig biztos, hogy felmegyek Pestre :)
óóó én is írtam hozzászólást, de az eltűnt innen - na majd szóban elmondom... :(
pedig iszonyú jófej vagyok, és nem moderálok :))
Egy nemzetközi zsidó kereskedőkaraván érkezett Esztergomhoz péntek délután, és mivel eltörött az egyik kocsijuk kereke, ezért már csak a szombat bejövetele után tudtak átkelni a folyón és bemenni a városba. Ebből nagy rabbinikus vita keletkezett, hogy ez mennyire megengedhető vagy elítélendő.
Ez egy teljesen hétköznapi eset lehetett volna, amiről senki egy szót se szól, de eltört a kerék, és ezért tudjuk most, hogy a XI. században jártak erre zsidó kereskedők, illetve Esztergomnak volt zsidó lakossága is.
Ezek a tárgyak amikről Te írtál semmilyen történelmi jelentőséggel nem bírnak a számunkra, viszont az unokáink számára már sokat érnek (ha megmaradnak).
Bocsánat, hogy teljes bejegyzést írtam komment helyett:)
látod: öntudatlanul és öntudatosan beletaláltál a dolgok közepébe. ugyanis pontosan ez a kortárs megközelítés lényege: a magyarázatok nemcsak történeti szemlélettel állnak össze. a társadalom a közvetlen jelen megfigyelésével és kutatásával is megmagyarázható. ma erre már egy majd százéves tudomány alapul, úgy hívják kulturális antropológia. és ennek a szemléletnek kellene kis teret engedni a történeti anyag mellett a múzeumokban is. nem az a lényeg, hogy ez vagy az, hanem, hogy ez is és az is. és persze, nagyon reménykedünk abban, hogy a jövő nemzedéke nem tekinti majd teljesen irrelevánsnak a döntéseinket. én nagyon reménykedem benne, ezért aztán jó sokat gondolkodom a dolgokon, hogy ne csak hirtelen jó ötletek legyenek, hanem megelőzze őket például egy szigorú módszertani okoskodás.
máskor is írhatsz akár egy teljes bejegyzést komment helyett, erre van ez az egész! köszönöm!
Megjegyzés küldése