A
tárgy, amiről írok, teljesen új szerzemény, és a hely, ahol található, az is. Talán
úgy lehetne egymásra vonatkoztatva meghatározni őket, hogy az oroszlános
konyha. De ez így nyilvánvaló túlzás lenne. Pedig az oroszlán valóban a
konyhában van. És drámai és barátságtalan fejű szobororoszlánok gyakran
vetülnek rá ezen a módon a helyekre és a köztéri tárgyakra, mint: az oroszlános
kút, az oroszlános híd, az oroszlános kapu. Ezzel a logikával jött létre az
oroszlános konyha is. De kezdem az elején.
Lakásvásárláskor
az ember hoz praktikus és racionális döntéseket: az ottlévőségek közül van, ami
tetszik, van, ami nem, így jöhet a mérlegelés: mit kell haladéktalanul kicserélni,
átalakítani, kidobni és felújítani. Én nagyon szeretek átalakítani és
felújítani. Akkor hozom ezt a döntést, amikor érzem, a kidobás és a kicserélés
feleslegesen sok energiával oldható csak meg, az eredmény pedig nem biztos,
hogy világklasszis. Így voltam az új lakás konyhájával is: jó tér, világos, van
egy sajátos légköre, tágas, festés után fehér. A szűk keresztmetszet a téglából
épített konyhabútor, ami reménytelenül nem az én ízlésem, rusztikus
téglahatású, ámbár korrektül illesztett kő; négerbarna, ámbár fából készített konyhaszekrény
(az nagy szerencse, hogy csak az alsó szekrények, így a dilemma, hogy
kidobjam-e a faliszekrényeket, nem állt elő). Ahogy megtudtam, bonanza típusú a
cucc: savmaratott, kazettás, rolettás ajtóval. Erdélyi asztalosok készítették.
És pontosan ez az a bútorirányvonal, amitől lever a jeges verejték. És a csúcs
az egészben a kis rézhatású fogantyúk. Szám szerint 12. Nem is folytatom. De ha
arra gondoltam, hogy ezt kalapáccsal kell bontani, majd a követ is felszedni,
vagy arra, hogy csak fehérre kell festeni a falat és lényegében kész, akkor
könnyen hoztam döntést: nem kidobni, átszabni. Első lépésben kicsavaroztam az
összes reménytelenül ízléstelen fogantyút, második lépésben alaposan
lecsiszoltam mindent, ami négerbarna volt, harmadik lépésben pedig vettem egy
doboz műgonddal kiválasztott acélszükre festéket, és két délután átfestettem:
kívül-belül. Miközben csináltam, kitaláltam, hogy az asztalosmunka bravúrt csak
teljesen eltérő bútorgombokkal tudom ellensúlyozni. Ha eklektikus, hát legyen
valóban az. És itt kezdődik az oroszlán története.
Bútorgomb
vadászat: vettem itt-ott, kaptam is ajándékba, de a legszórakoztatóbb az
egészben a Pál utcai ószeres polcalatti ládáiban a kotorászás volt. Bármi után,
ami lehet bútorgomb. Találtam is, bár mérsékelt sikerrel, mégis imádtam, mert elkerülhetetlen
volt a tárgyakról való beszélgetés. A bútorgomb választék nem volt nagy, holott
lényegében bármire nyitott voltam: a fogastól a kerticsap fogantyúig. Két
körben turkáltam, és mindig volt egy kis kedvezményt, a második alkalommal pedig
ajándék: az oroszlános fogantyú. Egy tárgy, amit eszem ágában sem lett volna
megvenni. Valahogy az egész megmagyarázhatatlanul ízléstelen. Öntött sárgaréz,
szinte emberi arc, vicsorgó száj, benne karika. A cirkuszok világára
emlékeztet, amit nehéz megértéssel figyelni – már ami az állatos számokat illeti.
Meg azokra a városban található szobororoszlánokra, amelyek meglehetősen távol
állnak attól a vizuális világtól és környezetkultúrától, amit kedvelek. Bár
kellő tudással és ismerettel, megfelelő számban csepegtetett városi legendával
izgalmassá válnak: hogy akkor most Marschalkó János, a Lánchíd oroszlánjainak
alkotója faragott nyelvet vagy nem, végül a Dunába vetette magát, vagy nem? Így
van ez az én oroszlánommal is: nemcsak egy elfeketedett sárgaréz öntvény, hanem
például egy kép a régiségárus fejében arról, amit szeretnék, és arról, amit a
konyhaátalakításról meséltem neki (szerinte egyébként a bonanza típusú bútornál
van rosszabb is). És végülis miért ne lehetne oroszlán a konyhában? Ha komolyan
veszem a játékot (máshogy nem is érdemes), akkor nemcsak udvariasan megköszönöm,
hanem felfúrom és felcsavarozom. Ha én szórakoztatónak érzem a régiségboltban a
polcalatti turkálást, akkor azt is értem és elfogadom, hogy ez válaszreakciókat
vált ki a környezetemből. Hiszen ezért járok oda.
Ez
az oroszlán valahogy erről szól nekem: a viszonyom a világhoz, amiből a külcsín
persze nem kikapcsolható, de az emberi viszonyok, a figyelem, a meglepetés, a
gesztus és a közös történetek nélkül semmit nem ér. És ezeket persze ápolni is
kell: jelen esetben felfúrni és felcsavarozni, és minden használatkor
rágondolni. És nálam az oroszlánok etetése sem tilos.
Öntött
bútorfogantyú, oroszlános
Sárgaréz
20. század közepe (?)
Gyártó: ismeretlen
Forgalmazó: Pál utcai
régiséges
4x4x2 cm
Ha nem
érted, mi a szösz ez a szöveg, olvasd el ezt: 000. Önetnográfiai
misszió
1 megjegyzés:
Very nice giuong ngu gia re
Megjegyzés küldése