2012. november 4.

008. Kispiros

Egyszerűen imádom. Piros. Műanyag. És német. És végre egy rendes tárgy! – gondolhatja a kedves olvasó a kávéscsésze, a szemüveg, a pizsama, a ruhaszárító, a mamusz, a szandál és pláne a konzervnyitó után. Egy női táska. 


Ágyazzuk kontextusba! Nem váltok táskát: sem kabáthoz, sem nadrághoz, sem cipőhöz, sem fülbevalóhoz, sem évszakhoz. Nem zavar, ha valaki ezt teszi, sőt, lenyűgöz, ha látom, hogy türelme, figyelme, esetleg még stílusa is van hozzá, de én egyszerűen alkalmatlan vagyok erre. A táska számomra a napi túlélőkészlet tárolására és hordására kitalált tárgy. Ami épp attól biztonságos, hogy mindig tudom, mi hol van benne, és hogy: benne van. Ha ki-be pakolászom a cuccokat, akkor tutira nincs benne az, ami kell. A másik kontext: Berlin. Visszafogottan így jellemezném: imádom. Mindig vágytam egy olyan hétköznapi tárgyra, amit nap mint nap viselhetek, és onnan van. Berlinből. Hogy kicsit mindig velem legyen.

2010 tavaszán Berlinben konferenciáztam, amikor egy délutáni múzeumi/kiállítási utam során a Potsdamer Platz környékén a fogyasztói kultúrának áldoztam. Az Arkaden egyik emeletén a Bree táskabolt kirakatában láttam meg a kispirosat, és emlékszem, rögtön megfogtam. Szeretem a jó műanyagot, és ez jó műanyag volt. Tarpolin. (Amit a tarpolinról tudni érdemes.) Ráadásul akciós műanyag. Úgy tettem, mintha vívódnék, de pontosan tudtam, hogy meg fogom venni. Talán hatvan másodperc alatt hoztam meg a döntést. De alszom rá egyet, gondoltam. És másnap visszajövök. De mégsem aludtam: és még aznap este visszamentem, felpróbáltam, kicsit csevegtem az eladóval, hogy úgy tűnjön, megfontolt vagyok, aztán megvettem. És beleköltöztem. Most tavasszal lesz három éve. Ma ugyanolyan piros, ugyanolyan műanyag és ugyanolyan német. És nagyon berlini. Mit mondhatnék: tökéletes. 


Nem túl nagy, ezért nem túl nehéz, jóleső napi komfort – táskából akkorát pakolok tele, amekkora van; de kiderült: ez is elég. Elfér benne minden, ami kell: naptár, szemüvegtok, rágó fémdobozban, közgyűjteményi belépő (már csak emlékmű), vasúti félárú igazolvány, ceruza, toll, jegyzetfüzet, tampon tokban, pénztárca, lakás- és bringakulcs, pendrive tokban, zsebkendő, bérlet, múzeumi mágneskártya, szóbuborék post it (erről majd írok), telefon, aspirin, Szabó Ervin olvasójegy (a többi vacak a pénztárcában), és az aktuális dm kuponfüzet. Ha mindez benne van, akkor még egy középvastag könyv beleszuszakolható, ha többet kell vinni, akkor kézben vagy bringakosárban szoktam, ha laptop is kell, akkor az egy külön táska. A hétköznapokat megoldom a kispirossal. A napszemüveget a fejemen szoktam hordani, vagy a cuccok tetején – míg egy szép nap el nem ropogtatta Verzál kutya. Most már erre sincs gond. Nem ázik be és ki lehet mosni mosógépben. Állja a sarat: minden értelemben. Jó bringázni és jó az Operába is. Nekem jó. Látszik rajta a techné, és finomak a részletek. A csajoknak általában bejön. Leginkább a színe miatt. Olyan, mint egy jó cipő: öltöztet. Kár, hogy cipőt nem csinálnak a Bree táskagyárban. Például pirosat. Tudnék vevőt. A hatvan másodperces fajtából.

Évekkel ezelőtt a Múzeum Café magazinba Dezső Tamás csinált róla(m) egy fotót. Az interjúban, amihez készült, Berényi Mariannal beszélgettem a mai hétköznapi tárgyak és a kortárs kultúra múzeumi lehetőségeiről. Tamás javaslatára a fotó a Városligetben készült, egy jól ismert festett fal előtt. A kép is festői lett: vörös és fekete. Piros fal, fekete muzeológus, piros táskával. Pedig nem öltöztem a falhoz. Így alakult. És azonosítottak már be a táskáról. Idén tavasszal késve érkeztem egy előadásra, csendben bekúsztam, csak az első sorban volt hely. A végén az előadó bemutatott egy múzeumi kollégának, aki mosolyogva csak ennyit mondott: igen, megismertem a táskáról, a Múzeum Caféból. És valóban: az a kép a kispirosról az eddigi legjobb fotó.

Válltáska – Bree „Punch 52”
Műanyag (tarpolin), fém
2010
Gyártó: BREE Collection GmbH & Co. KG, Isernhagen (Németország)
Forgalmazó: Bree, Potsdamer Platz Arkaden, Berlin
Méret: 21 x 26 x 6,5 cm

Ha nem érted, mi a szösz ez a szöveg, olvasd el ezt: 000. Önetnográfiai misszió

Nincsenek megjegyzések: