2012. október 11.

002. Szemüveg



Ha kicsit is figyelünk, könnyen kötünk össze karaktereket, mozdulatokat és embereket. Jellegzetes szófordulatok, felismerhető és felidézhető gesztusok és mozdulatok, amiket aztán magunkon is észreveszünk, mert bevillannak.

Meglepődtem, amikor észrevettem magamon a távollátók jellegzetes mozdulatát: ahogy igyekszem megfelelő távolságba tartani a kézbe fogott szöveget, és érzékelem, lassan rövid a karom. A szem fókuszálását segítő kézmozdulat valami olyan, amit mindig idősebb emberekhez kötöttem. Na, ezért volt nagyon furcsa. Nem húztam sokáig ezt az átmeneti állapotot, elmentem szemészhez (majd, ha lesz orvosos blogom, amit azért kétlek, akkor ezt a történetet is megírom, most maradjunk annyiban, nem volt kedvenc napom), hiszen az öndiagnózist már felállítottam: sanszos, hogy olvasószemüvegre van szükségem. Megerősítették. Rögtön másfelesről indítottam, a jobb szememen, a másik szinte nullás. Meg cilinderem is van, vagy micsoda, ez csak valami úri huncutság lehet. (Új szókészlet, gyanítom, nem sikerült elsajátítanom.)

Amikor az OFOTÉRT szaküzletben (atyaég, mennyire békebeli szóösszetétel!) válogattam a keretek között, rá kellett jönnöm, hogy nem lesz könnyű dolgom. Nem választhatok keretnélkülit, mert az olvasószemüveg lencséje a széle felé vékonyodik, és nagyon sérülékeny. OK. Akkor legyen kerete. De az rögtön kiugrott, hogy görögös szemöldököm azért határozottan ellenáll annak, hogy további keretek fussanak a szemem körül. Házsártos, szigorú, tanítónéni fejet csinálnak. Az meg a legcukibb volt, amikor rájöttem, hogy a gyerekkeret a méretem, mert kicsi a fejem. Rózsaszín, virágos szárú, Harry Potteres, és sorolhatnám. Szóval így indult. És meg kellett találnom azt az üzletet, ahol nem lihegnek a nyakamban, hogy egyik szemüveg káprázatosabban áll, mint a másik, és ez olyan, mintha rám öntötték volna. Ne öntsék rám. Csak legyen könnyű és kényelmes. A szépet most hagyjuk.

Egy adott ponton döntöttem: az olvasószemüveg (olvasó lény lévén) fontos tárgyam lesz. Legyen hát praktikus. Nem biztos, hogy elsőre megtalálom az igazit, úgyhogy a kísérletezést kezdjük egy olcsóval. Az esztétikai minimum pedig valahogy így hangzott: (a fenti szempontokon túl) lehetőleg ne legyen nagymama fejem. Nem állítom, hogy ez összejött, de legnagyobb meglepetésemre az öt forintos keret (ami azért volt ilyen olcsó, mert szuper lencsét választottam, ilyen-olyan rétegekkel, vékonyítással, mit tudom én) pedig meglepően jól bejött, és bírja a strapát. Ma már napi tárgy, tokban a táskámban, munka során a szememen vagy a fejem tetején, igyekszem kerülni a szemüveg mögül modorosan kinéző értelmiségi gesztusokat, bár néha rajtakapom magam, és sajnos az is van, hogy egyre többet használom, néha pedig érzem, hogy kicsik a betűk.

A legidegesítőbb a szemüvegtörlés: hogy mindig koszos, összetapogatom, ha teljesen feltolom az orromra, hozzáér a szempillám. Viszont nem nyomja az orrom és nem tör a fülem mögött, nagyon könnyű, szinte nem is karcos (ez is volt valami opció a lencsénél). Tehát így vagyunk: egy idegesítő hülye tárgy, ami aztán belesimul a hétköznapokba, elveszíti újdonságértékét, és csak egyszerűen van. Segít látni. Szemüveg. Üvegszem. Öregszem.  

Olvasószemüveg
policarbonát (?)
2010
Gyártó: szemüveg nélkül nem tudom elolvasni
Forgalmazó: OFOTÉRT 
M: 2,5 cm; SZ: 14 cm; szára hossza: 12 cm

Nincsenek megjegyzések: